Zní to trochu synteticky. Za polovinu úspěchu může algoritmus, který vybere vhodný protějšek, se zbytkem pomůže kouč. Ale prostor pro spontánnost je i tak, říká zakladatel „vědecké“ seznamovací agentury Jakub Mertl. Věří však, že „chemii lásky“ otevírá dveře „vzorec na vztah“, který jako matematik vymyslel.
Na webu píšete, že nabízíte lidem vědecký způsob seznamování. Co si pod tím představit?
Nabízíme zcela nový koncept seznamování, postavený na absolutně individuálním přístupu za použití matematicko-statistické, tedy vědecké metody párování. Díky unikátnímu algoritmu dokážeme pro téměř každého klienta vytipovat skutečně povahově a názorově vhodný protějšek. Ale samozřejmě ani ten nejvědečtější mechanismus na světě, ani sebelepší kouč nedokážou garantovat, jestli zafunguje chemie a přeskočí jiskra. My pouze nabízíme šanci potkat někoho, kdo má stejný pohled.
Říkáte matematicko-statistická metoda. Kde získáváte data pro statistickou část? Nebo je to postavené na stejných zájmech, podobném vzdělání a podobně? Protože znám případy, kdy má vysokoškolák dívku z učiliště a jsou spokojení.
Metoda stojí na porovnání osmi úrovní, jako je povaha, představa o ideálním protějšku, zaměstnání, nejen pracovní zařazení, ale i množství času strávené v práci, postoji k profesi. Dále nás zajímají koníčky a volnočasové aktivity, sociální statut a vzdělání, životní styl a představa o budoucnosti a zejména názor na děti a rodinu. Váš příklad o funkčním soužití vysokoškoláka s dívkou z učňáku je tedy jenom ukázka jedné kategorie, která má navíc u každého klienta zcela různou váhu.
Proto má každý klient algoritmus unikátní?
Ano, klient si definuje, koho hledá a jak kterou kategorii považuje za zásadní. Obecně statisticky víme, že nejpodstatnější, zejména u mladší věkové skupiny, je kategorie pohledu na rodinu a děti a budoucnost. Protože klient, který si přeje založit rodinu, nikdy nebude šťastně seznámený s někým, kdo rodinu vůbec neplánuje nebo není ochoten akceptovat například jeho děti z minulého partnerství.
Počítá vaše metoda i s tím, že protiklady se přitahují? A jak?
Nepočítá. Z dlouhodobého hlediska je psychologicky prokázané, že protiklady se přitahují jenom po relativně časově omezenou dobu – po období chemického okouzlení, tedy biologického nastavení člověka po dva roky potřebné pro založení rodiny. Z dlouhodobého pohledu však takové vztahy prostě nefungují. Jsou statistickou výjimkou. Náš „racionální způsob seznamování“ tomuto modelu prostě nenahrává.
Každý klient má tedy individuální nastavení s různými parametry. Každému dáváte do oné rovnice jiné proměnné?
Ne, ty jsou pro všechny stejné, je to oněch osm úrovní, z nichž každá má celou řadu podproměnných. Zcela individuální je však vždy jejich váha a hodnota, neboť každý člověk považuje za zásadní nebo nepřekročitelné něco jiného. Někdo nikdy nebude schopen založit fungující vztah s kuřákem, pro někoho je to zcela podružná kategorie.
Myslíte si, že se dá láska skutečně „spočítat“?
Láska je mnohem širší pojem, než může jakýkoliv vzorec nebo i celá matematika obsáhnout. My pouze nabízíme příležitost potkat se s člověkem, s nímž máte vysokou shodu názorů na život a představ o budoucnosti. A to je podle našich zkušeností jedním z nutných předpokladů pro lásku. To je maximální ambice našeho vzorce na lásku. Samotný vzorec je však zhruba 50 procent našeho úspěchu, za druhou polovinou stojí práce našich vztahových koučů.
Kristýnu Kočí jsem si vyhodnotil jako tu pravou. A vyšlo to
Slyšel jsem, že na seznamce jste si našel ženu i vy. Jaký byl vlastně váš příběh?
V době, kdy jsme s manželkou seznámili, vzorec tak, jak ho dnes používáme, ještě neexistoval. To mi však nebránilo použít alespoň základní dostupné informace, abych vyhodnotil, že by se mohlo jednat o tu pravou. Navíc jsem se na první schůzce ukázal jako typický matematik, teprve po hodině jsem poznal, o koho jde (manželkou Jakuba Mertla je bývalá politička Věcí veřejných Kristýna Kočí – pozn. red.). Na svou obranu musí říci, že jsem byl okouzlen vzájemnou shodou názorů. A navíc by mě tehdy ani nenapadlo, že by seznamky využívali i známí lidé. Od té doby, co se seznamování profesionálně věnujeme, vím, jak moc jsem se mýlil.
Odhalení identity vaší ženy jsem se chtěl vyhnout, ale když ji zmiňujete: její mediální obraz nebyl vždy lichotivý. Kdyby vám někdo předtím, než jste ji poznal, řekl, že spolu budete žít, co byste mu řekl?
Jako trochu vzdělaný člověk nevěřím úplně všemu, co se v médiích prezentuje, obzvlášť v některých. A o věcech i lidech si vždy dělám rád názor sám. Nicméně upřímně, kdyby mi někdo předtím řekl, že se seznámím s Kristýnou Kočí na seznamce, absolutně bych tomu nevěřil. Ale právě náš příběh přesně ukazuje, jak seznamka dokáže dát dohromady lidi, kteří by se v reálném životě nikdy neměli možnost setkat. A přitom se k sobě ideálně hodí.
Říkáte, že k vám chodí známé osobnosti. Jaký bývá jejich požadavek? Chtějí někoho ze své sociální skupiny, nebo jim nevadí „obyčejní lidé“?
V praxi nevidíme žádný rozdíl mezi klienty, kteří jsou známí v širším měřítku, a ostatními, pokud se chtějí seznamovat skutečně seriózně. Kdyby hledali někoho ze svého mediálního nebo třeba vysokého byznysového světa, tak by si ho dávno našli tam. Oni však většinou naopak stojí o někoho, kdo přichází odjinud, ale má stejné hodnoty, představy a zájem o seriózní vztah.
Spontánní schůzka na základě algoritmu. A s kouči v zádech
Když jste si našel ženu podle algoritmu, neměl jste někdy pocit, že začátku seznamování chyběla jistá spontánnost?
Schůzka prostřednictvím algoritmu neztrácí na spontánnosti. Může však proces seznamování urychlit, navíc se můžete vyhnout nepříjemným překvapením. Naše první rande s manželkou bylo zcela spontánní. Natolik, že trvalo až do ranních hodin, v rozporu se všemi pravidly, které klientům radíme. Vše však proběhlo ve vší počestnosti.
Co vás vedlo k založení agentury?
Impulsem byla pro nás oba osobní zkušenost s vlastním seznamováním. A též zkušeností lidí okolo nás s tím, jak je složité v určitém věku, postavení a časovém vytížení, ale též při vysokých nárocích někoho vhodného potkat.
Existuje u vás něco jako možnost reklamace?
Na lásku se reklamace ani garance vztahovat nedají. Vracíme však peníze. Jednak v případě, když si klient z našich návrhů nevybere, nebo vybere, ale vhodný protějšek nemá o setkání s ním zájem a klient už nechce vidět další návrhy. A potom v případě, že se klient neseznámil, a je jedno, na kolika námi domluvených rande byl.
Ve své agentuře pracujete také jako kouč. V čem to spočívá?
Kouč klienta provádí celým procesem seznamování. Jeho úkolem je pomoci mu zjistit, co a koho opravdu hledá, zda je na vztah připraven, projít s ním návrhy protějšků. Pro některé klienty kouč připravuje samotnou schůzku, vybírá témata konverzace, místo. Někdy je nutné pracovat na sebevědomí klientů, někdy prospěje naopak nastavit zrcadlo.
Co je podle vás na seznamování největší „věda“?
Finální část úkolu, tedy vytipování vhodného protějšku, je paradoxně nejlehčí. Ovšem pouze v případě, že se podařilo zjistit, co klient hledá a případně v čem konkrétně má při seznamování problém. Obvykle říkají, že je to nedostatek času, ale později zjistíme, že za tím může být i ještě něco dalšího. Proto se naši koučové zaměřují na vztahovou minulost, máme zpětnou vazbu z každého proběhlého rande, tudíž víme, zda klient nedělá chyby v komunikaci. Abychom zvýšili úspěšnost, nabízíme ve vyšších balíčcích i stylistu, vizážistu, psychologa a podobně.
Služby, jichž využívá vyšší třída
Jací lidé k vám vlastně chodí?
Nejčastěji zastupujeme klienty obou pohlaví z řad manažerů, právníků, lékařů nebo majitelů firem. Prostě zástupce vyšší a vyšší střední třídy, kteří jsou pracovně vytížení a nemohou si dovolit, nebo nechtějí viset někde na internetu. Poměr mužů a žen je vyrovnaný.
S čím do seznamky přijdou muži a s čím ženy? Bývá v jejich očekáváních rozdíl?
Ne, odlišuje je však přístup k procesu seznamování. Muže obvykle osloví vědecký přístup a důležitý je pro ně vzhled protějšku, ženy oceňují individuální citlivý přístup kouče a kladou důraz na partnerovy vlastnosti.
Jak se díváte na svět dnešních třicátníků, kteří jsou tak zaměstnaní, že nemají ani čas sami na sebe, natož na seznamování běžnou formou?
Sám jsem prototypem tohoto trendu, takže ho těžko mohu kritizovat. Navíc podle zkušeností z ostatních zemí, zejména Spojených států, se bude onen jev čím dál více prohlubovat.
Jak je na tom vlastně dnešní generace třicátníků se seznamováním?
Vzhledem k věku k nám přicházejí včas a většinou mají jasnou představu o tom, co chtějí, a nebojí se o tom otevřeně hovořit. Ačkoliv podle posledních studií je u mužů této generace zájem o to mít někdy v budoucnu děti poměrně malý, má ho jen zhruba polovina, u našich klientů je to naopak. Rodinu chtějí zakládat.
Při seznamování mají lidé tendenci dělat se vždy hezčí. Jak s tím pracujete, aby bylo hned jasné, kdo jaký je a po několika schůzkách nedošlo ke zklamání?
Tato tendence není v omezené míře na škodu. Nicméně právě onu „omezenou míru“ garantují naši koučové. Klienty také prezentujeme pouze reálnými fotografiemi od našich fotografů.
Nabízíte jak protějšky z databáze vaší agentury, tak hledání partnera přímo na míru. Co to znamená?
U některých klientů se specifickými požadavky se může stát, že počet vhodných protějšků není dostatečný, respektive byl realizovanými schůzkami již natolik omezen, že se rozhodneme pro přímé vyhledávání vhodného partnera. Přímo na míru. Takových případů je však minimum.
Jak takové hledání probíhá?
Něco musí zůstat obchodním tajemstvím. Ale mohu vás uklidnit, na ulici ani po večírcích vhodné protějšky pro naše klienty opravdu neoslovujeme. A každý námi vytipovaný protějšek musí projít procesem ověření, sezení s koučem a podobně.