Muž nebude čekat měsíc

Kristýna Mertlová, byla poslankyní Parlamentu ČR za stranu Věci veřejné a...
Fotogalerie 15

Kristýna Mertlová, byla poslankyní Parlamentu ČR za stranu Věci veřejné a předsedkyní poslaneckého klubu, od roku 2011 je bezpartijní. | foto: Lucie Robinson

Seznamku jste s manželem založila před osmi lety. I vy jste se takhle seznámili, je to tak?
Ano, s Jakubem jsme se dali dohromady přes online seznamku a je to vlastně docela úsměvná historka. Rande se povedlo, bylo jasně vidět, že si rozumíme. Akorát jsem pochopila, že on vůbec netuší, kdo jsem. Rozhodla jsem se rovnou přiznat, že jsem „ta“ Kristýna Kočí. Také jsem mu hned řekla, že si odskočím a on ať si to v klidu nechá projít hlavou. A když tam nebude, až se vrátím, že to pochopím. On tam ale naštěstí pořád seděl. Připadal si prý jako ignorant, který nesleduje dění ve společnosti. Což tak samozřejmě nebylo, jen ho to prostě nenapadlo.

Spoustu lidí by asi nenapadlo, že se známá politička bude seznamovat tímto způsobem.
To je pravda. Kdo by čekal, že seznamku využívají i lidé mediálně známí? Jenže důvod je zřejmý – velmi omezené možnosti.

Bez kvalitních fotek se neseznámí. Bohužel. Muži jsou totiž vizuálně orientovaní a napříč věkem, sociálním statusem či vzděláním se prostě rozhodují nejdřív podle fotky.

Copak ve vrcholné politice není možné najít spřízněnou duši? Tolik mužů a tak málo žen…
Podle mě v tom prostředí nejde navázat normální vztah. Nebo aspoň takový, jaký jsem chtěla. Rovnocenný. Pár příkladů by se jistě našlo, ale myslím, že politické prostředí tomu příliš nenahrává. Navíc si troufnu říct, že spousta mužů politiků bojuje se svým egem a ne vždy chtějí mít vedle sebe sebevědomou ženu. Nepreferuji ani výrazně starší partnery, což bylo v téhle „bublině“ také limitující. A obecně zastávám názor, že co je v domě, není pro mě. Věděla jsem proto, že v politice vztah hledat nechci. Ale kde tedy? Seznamka tak byla logicky moderní volbou.

Nezasteskne se vám občas po politice?
Ani trochu. Když chci zvěřinec, mám ho doma. Myslím tím své syny.

Spousta lidí si za soukromí, anonymitu, ale i jistotu, že za ně někdo udělá kvalitní předvýběr, ráda zaplatí.

Zpátky k vašemu seznámení. Klaplo to tedy hned napoprvé?
Napodruhé. Napoprvé jsem se skrze několikatýdenní dopisování platonicky zamilovala. Ale ne do té osoby. Do představy. Jenže pak dojde na setkání a vy zjistíte, že ten člověk v lepším případě nevypadá tak, jak se prezentoval, v horším případě chce jen nezávazně flirtovat. Zažila jsem tak na vlastní kůži, že na internetu, ať už je to mobilní aplikace nebo online seznamka, se může kdokoli prezentovat jakkoli. Tehdy jsem si řekla, že je na čase, aby tu vznikla individuální seznamka, kde budou jen lidé, kteří to myslí vážně. A tak jsme se do ní s mužem pustili.

Takže vaše osobní zkušenost byla důvodem, že jste se vydala na cestu k novému byznysu?
Přesně. Žila jsem nějaký čas v Paříži, kde takové seznamky běžně fungují. Překvapilo mě, že u nás mi s hledáním partnera nikdo v podobném duchu nepomůže. Na začátku se mi sice všichni smáli, že se tu individuální přístup nechytne, když může jít každý zadarmo na seznamku. Ale já si byla jistá, že se najdou lidé, kteří se chtějí seznámit, ale nemohou si dovolit, aby jejich fotka leckde visela – ať už z pracovních, nebo rodinných důvodů. Ukázalo se, že jsem měla pravdu. Spousta lidí si za své soukromí, anonymitu, ale také jistotu, že za ně někdo udělá kvalitní předvýběr, ráda zaplatí.

Takže když se vás někdo zeptá na recept, kde se seznámit, běžné online seznamky mu nedoporučíte?
Podle mě by měla být seznamka až ta poslední možnost. Nejprve si musíte přiznat, že jste sami a chcete to změnit. Vaši kolegové nebo kamarádi třeba ani neví, že vám single život nevyhovuje. Zvlášť když my ženy máme občas tendence předstírat, že je nám takto fajn a že na tom nehodláme nic měnit. Ale ve chvíli, kdy se svěříte svému okolí, tak šance, že vám někoho zajímavého do cesty přivede, vzroste.

Také je třeba být aktivní, protože při sezení doma na gauči se pravděpodobnost seznámit se limitně blíží nule. Teprve až všechny tyto cesty vyzkoušíte, nebo pokud vás omezuje nedostatek času, dala bych šanci seznamce. Zároveň je třeba si v životě udělat místo a čas. Stává se, že klientce domluvíme rande a ona nabídne termín za měsíc! Žádný muž nebude čekat měsíc na rande. Muž chce mít pocit, že seznamování s ním je pro vás prioritou.

Věděla jste tedy dopředu, co má taková seznamovací agentura splňovat a čemu rozhodně nechcete klienty vystavovat?
Ano. Inspiraci ohledně fungování párovacích algoritmů jsme hledali v USA. Museli jsme ovšem vzít v úvahu, že za oceánem je významnou položkou v párování otázka víry, což v českém sekulárním pojetí není aktuální. Hledali jsme tedy jiné důležité aspekty v nastavení života u nás. V USA jsou třeba také víc otevření vztahům na dálku. V tom jsme v Česku pořád pozadu, ale s nastupující generací se to mění.

V čem jsme naopak se zaoceánským systémem zajedno?
Stejnou a klíčovou hodnotou je všude otázka dětí – chci/nechci nebo mám/nemám a mohu/nemohu akceptovat děti z předchozích vztahů. To je samozřejmě důležitá kategorie, ale jen do určitého věku, pak už to přestává hrát roli.

Zmíněný matematický přístup je tedy u nás poměrně unikátní.
Ano. Kombinace vědeckého přístupu, kdy pracujeme s daty, statistikou a algoritmy, spolu s individuálním přístupem – jehož velkou výhodou je, že známe každého jednoho klienta osobně – je unikátní. Víme, co který z našich klientů chce, ale i to, zda je pravda, co říká, protože vyžadujeme maximální otevřenost a pravdivost. V okamžiku, kdy zjistíme, že nám klient v něčem zalhal, okamžitě ukončujeme spolupráci. Nemáme sice žádný detektor lži, ale leccos si už dokážeme ověřit.

Co ještě stojí za úspěchem vaší seznamky?
To, že pracujeme se zpětnými vazbami. Po každém rande, ale i po každém představení vaší osoby vybranému protějšku a naopak, získáváme zpětnou vazbu – proč si vás vybral/nevybral, proč rande bylo/nebylo dobré – vše se hned dozvíte. Pro klienty je důležité, aby měli nastavené zrcadlo, dozvěděli se, co dělají špatně, že třeba jejich představa o tom, jak jsou dokonalí, možná není tak úplně pravda. Po rozmluvě s koučem se daný problém odhalí a do budoucna se z něj lze poučit a maximalizovat další šance.

Jak tedy pracujete od začátku se svými klienty?
Na našich stránkách vyplníte formulář, případně pošlete e-mail nebo zavoláte a manažerka seznamování s vámi domluví úvodní nezávaznou půlhodinovou konzultaci. Na té nám nastíníte své představy, dozvíte se, jak to u nás funguje, a pak se rozhodnete, jestli do toho půjdete.

Pokud ano, následuje Love report, což je analýza seznamovacího potenciálu, díky níž můžeme na základě dat vyhodnotit, jak si stojíte na seznamovacím trhu oproti ideálu, jaký muži hledají ve vaší věkové kategorii, s vaším vzděláním a sociálním statusem. Následuje osobní schůzka s koučem, který má k ruce výsledky Love reportu a může už směřovat ke konkrétním tématům a jít do hloubky.

Na základě této schůzky navrhneme seznamovací plán. Někdy je to jen o základním členství, pokud vidíme, že klient nepotřebuje rady psychologa ani služby stylisty, vizážisty či fotografa. Jindy je naopak jasné, že jde o složitější věkovou kategorii, klient bude potřebovat kvalitní fotografie nebo konzultaci s naší psycholožkou.

Po těchto krocích jsou všechny informace o klientovi nahrány do algoritmu, který vybere někdy tři, jindy pět, ale i sedm nejvhodnějších protějšků a ty pak kouč na osobní schůzce klientovi odprezentuje. Ještě chci zdůraznit, že anonymita je u nás naprosto klíčová. Všechny klienty v databázi máme vedené pod křestním jménem a přezdívkou a jediným údajem je ideálně anonymizovaná e-mailová adresa.

Dá se takhle od boku nastínit částka, za kterou poskytujete služby?
Nedá, protože ke každému klientovi přistupujeme individuálně. A na přidružených službách, jako je konzultace psychologa nebo služby stylisty, vizážisty a fotografa nevyděláváme, spíš naopak. Jsou to pro nás další náklady, ale naprosto zásadní. Klient prostě musí mít v hlavě srovnané, jaké chyby nechce v dalších vztazích opakovat. A bez kvalitních fotek se zase neseznámí. Bohužel. Muži jsou totiž vizuálně orientovaní a napříč věkem, sociálním statusem či vzděláním se prostě rozhodují nejdřív podle fotky.

Žádný náš klient nerandí na více frontách. Čím víc možností máte, tím menší je šance na reálný úspěch.

Deset let jsem s tím bojovala, ale pochopila jsem, že je to marné. Je to prostě biologická danost. Pokud nebude mít žena hezké fotky, je úplně jedno, jak je skvělá, jak úžasně má zpracovanou prezentaci a tak dále, protože ten chlap si ji prostě nevybere.

Proč vybrané protějšky jednoduše nepošlete klientovi, proč je nutná další osobní schůzka s koučem?
Chceme vidět jeho reakci. Chceme, aby klient výběr komentoval – co se mu líbí/nelíbí, proč ano/ne, co ho zaujalo nebo odradilo. Ve chvíli, kdy si někoho vyberete, kouč ho osloví zase s vaší prezentací. I vy tak budete mít rychlou zpětnou vazbu. A když je shoda, domlouváme rande. Nikdy nepředáváme kontakty.

Když klapne první rande, motivujeme klienty, aby si vyměnili čísla. Pokračování je už pak na nich. Ale opět chceme vědět, jak to probíhá, jestli je třeba s něčím pomoct…

Důležité je zdůraznit, že žádný klient nikdy nerandí na více frontách. Zastáváme názor, že abyste se mohla seriózně seznámit, je třeba se soustředit na konkrétního adepta. Protože čím víc možností máte v hlavě, tím se zmenšuje šance na reálný úspěch. Pokud se chce klient opět vrátit do randícího procesu s jiným vybraným protějškem, tak opět chceme vědět proč, aby to kouč mohl na některém z dalších sezení probrat.

V čem je tedy hlavní rozdíl mezi seznamovacími aplikacemi a vaší agenturou?
Aplikace má motivaci vás v procesu hledání udržet co nejdéle, protože funguje na měsíčních platbách. U nás v agentuře zaplatíte všechno hned na začátku a naší motivací tak je seznámit vás co nejdřív. Čím víc se to protahuje, tím jdeme do dalších nákladů za služby a zaměstnance, kteří musí o klienta pečovat. Snažíme se tedy být co nejefektivnější.

Kristýna Mertlová

Máte klienta, který se k vám po „úspěšném“ seznámení zase vrátil?
Máme klienta, kterého jsme seznámili třikrát a vždycky se nám po půl roce vrátil s tím, že to zase nevyšlo. Teď to vypadá nadějně. Už rok je ve vztahu. Problém byl v tom, že když měl jít s partnerkou do větší hloubky, začal mít pocit, že na to ještě není po smrti své ženy připravený. Trvali jsme tedy na intenzivní spolupráci s psychologem a vypadá to na happy end.

Zmínila jste, že trváte také na dobrých fotkách. Asi to ale neznamená retušování?
Fotky zásadně neupravujeme, to je jedna z našich podmínek. Máme fotografa, který moc dobře ví, jak mají fotky na seznamování vypadat. Klienti projdou i konzultací s naší stylistkou, která jim poradí, jak se obléknout na focení i na rande, pomůže vybrat outfity.

Na focení je přítomna vizážistka, která ale ví, že nemá dělat z Popelky princeznu, když pak na rande stejně přijde Popelka. Je to striktně nastaveno, protože když bude fotka přikrášlena jen o deset procent, klient se na rande bude cítit podvedený. A my rozhodně nechceme nikoho podvádět.

Lidé jistě do renomovaných seznamovacích agentur míří i proto, že věří, že je dokážete ochránit před podvodníky a nejrůznějšími individui. Opravdu to dokážete?
Bezpečnost seznamování je jedno z klíčových témat dnešní doby. Před deseti lety jsem si myslela, že postačí, když budu své klienty chránit individuálním přístupem a tím, že vždycky vím, kde právě jsou, když rande organizujeme. Máme na ně kontakty, známe jejich jména, fakturační údaje a nemůže se tedy stát, že vám na rande přijde někdo, o kom vůbec nic nevíte, nebo jdete na nějaké pochybné místo.

Chceme, aby se ženy naučily snižovat rizika, a edukujeme je, jak se při seznamování chránit.

Bohužel jsem časem zjistila, že to budu muset řešit ještě víc. Během covidu totiž celosvětově narostl jak počet seznamujících se přes aplikace, tak bohužel i počet násilných činů páchaných na ženách i LGBT komunitě. Rozhodla jsem se proto, že bezpečné seznamování bude bez ohledu na naši seznamku mým klíčovým, osvětovým tématem.

Budete se tedy bezpečnosti věnovat i osvětou?
Ano, právě testujeme aplikaci Bezpečná místa, což bude síť podniků, které se k projektu přihlásí. Oslovujeme taxi služby, aby ve spolupráci s námi vytvořily takzvanou bezpečnou dopravu. Jsme připraveni proškolit i personál v zapojených restauracích, aby byl případně schopen ženě pomoct, pokud na rande přijde někdo jiný. V rámci programu spolupracujeme také se Sebevědomou sebeobranou.

Kristýna MertlováKristýna Mertlová, spolumajitelka seznamovací agentury Date2kzakladatelka a ředitelka seznamovací agentury Date2k (38)Vystudovala politologii na Filozofické fakultě UK, pak absolvovala studia na Sciences Po v Paříži.Dále kurz koučinku Mindset coaching, Týmový a párový koučink na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT a získala světovou certifikaci Matchmaker z International Association of Professions Career College.Byla poslankyní Parlamentu ČR za stranu Věci veřejné a předsedkyní poslaneckého klubu, od roku 2011 je bezpartijní.Je vdaná za Jakuba Mertla, člena představenstva Uniqa pojišťovna ČR.Mají spolu čtyři syny: Antonína (7), Adama (6), Alberta (4,5) a Alexe (2,5).Společně žijí v Praze.

Zobrazit více

Chceme, aby se ženy naučily snižovat rizika, a edukujeme je, jak se co nejvíc chránit. Součástí aplikace je i tlačítko, které zmáčknete a vaše lokace doputuje na vámi zvolený kontakt. Neziskový projekt Bezpečná místa spustíme v září a bude volně ke stažení a zdarma k dispozici všem.

Jak vypadá nejčastější klient vaší agentury?
Typickými klientkami jsou ženy mezi třiceti a čtyřiceti lety s úspěšně rozjetou kariérou, pro něž ovšem není zaměstnání životní prioritou. Chtějí partnera, rodinu a touží mít život naplněný i po osobní stránce.

Typickým klientem je muž, a to je hodně zajímavé – muži k nám přicházejí dřív, zhruba kolem sedmadvaceti. Jsou vzdělaní, na svůj věk velmi vyspělí, profesně úspěšní, nejčastěji v technických oborech a spousta jich je slušně finančně zajištěných. Chtějí mít rodinu, protože jim vlastně už nic jiného nechybí. A právě ti často vyžadují a oceňují spolupráci se vztahovým koučem, protože mnohdy nemají dostatek vztahových zkušeností.

Další skupinou jsou lidé mezi čtyřiceti a pětačtyřiceti lety a také muži, kteří dosud žili v dlouhodobém vztahu, ale bezdětném, a to dítě si ještě chtějí dopřát. Velmi početnou skupinou jsou potom lidé padesát plus, kterým děti vylétly z hnízda a rodina už nefunguje. To je zcela upřímně nejsložitější skupina, zejména pro ženy.

Je třeba si férově přiznat, že polovina mužů padesátníků hledá mezi třicátnicemi, s nimiž ještě zakládají rodiny. Je to nefér pro nás ženy, protože my už tyto biologické možnosti nemáme. A i když dotyčná vypadá skvěle a rozhodně mladší, než je, muži v seznamce vědí, kolik jí je, a málokterý je ochotný se přes její věk přenést. Ženy jsou v tomhle směru otevřenější.

Kristýna Mertlová, zakladatelka a ředitelka seznamovací agenturyDate2k.

Víte o nějakých mýtech, které provázejí seznamovací agentury?
Lidé občas říkají, že je to nepřirozený způsob seznámení. Já naopak říkám, že je to ten nejpřirozenější. Seznamovací agentura je takový profesionální dohazovač a ve spoustě komunit ve světě jde pořád o běžný způsob seznamování. A není na tom nic špatného – často vás přece dají dohromady lidé, kteří znají vás oba, vědí, z jakých rodin pocházíte, z jakých poměrů… My k tomu máme ještě navíc obrovské množství dat.

Také se říká, že v seznamkách se snaží najít protějšek jen tragédi, ošklivci a zoufalci. Já ale mohu ze svých zkušeností prohlásit, že devadesát procent našich klientů je výrazně atraktivnějších a vzdělanějších než průměrná populace.

Co říkají vaše algoritmy na zaběhlé klišé, že se protiklady přitahují?
Zmíněné klišé je sice pravdivé, protože to tak příroda nastavila, aby naši potomci měli co nejvíc namixovanou DNA. Ale také už se ví, že po dvou letech je ona chemie pryč, už si nerozumíme a v ničem se nepotkáváme. Dlouhodobě fungují naopak vztahy mezi lidmi, kteří jsou si podobní životním stylem a hodnotami. A takové lidi my dáváme dohromady. Na tom stojí náš algoritmus – na sdílených hodnotách.

Práce máte hodně. Vedle toho jste ale taky maminkou čtyř synů. Jak se to dá zvládat?
Dá, když máte správného partnera. Já mám opravdu štěstí, manžel je nejen skvělý manažer a manžel, ale také táta. To, že chceme mít velkou rodinu, jsme si řekli už na prvním rande. A tak máme čtyři kluky. Holčičku nám bůh nenadělil, ale manžel je prý za samé kluky rád. Je do péče o ně zapojený, jinak by to ani nešlo. Kluci totiž mají od malička spoustu aktivit, kde se mohou intelektuálně zaměstnávat, protože jsou po manželovi opravdu geniální, hlavně na matematiku. Nejstarší syn je v Mense, druhý tam směřuje, což mě velmi těší.

OnaDnes

Na druhou stranu zcela otevřeně přiznávám, že nejsem typ mámy, která by se vyžívala v plenkách. Jsem šťastná, že jsem vždy mohla při dětech pracovat. Agentura byla vlastně takové moje první dítě, protože přišla ještě před syny. Tu práci miluji a chyběla by mi. Mám tedy štěstí, že je to vybalancované a nemusím volit mezi rodinou a kariérou. Dnes už i nejmladší syn chodí do dětské skupiny, takže mám na práci volná rána a dopoledne. Vícenásobné mateřství vás naučí neskutečné efektivitě.

Najdete si s manželem při tom množství práce a čtyřech potomcích čas jen na sebe?
Snažíme se. Každou středu spolu třeba chodíme na večeři, abychom pracovali na našem vztahu a byli sami. Vždycky se moc těšíme, že si konečně v klidu popovídáme a uslyšíme se. Nicméně máme hodně dětí a společný byznys, takže je i ve chvílích klidu těžké k něčemu z toho nesklouznout. Seznamkou totiž oba opravdu žijeme a pořád máme nové nápady, něco vymýšlíme, navzájem se inspirujeme a posouváme. Žijeme život tak, že vydá za pět životů. Možná i proto má ale náš vztah dynamiku. Nudit se spolu opravdu neumíme.

Zdroj: Muž nebude čekat měsíc na rande, říká šéfka seznamky a expolitička Mertlová (idnes.cz)

Chcete si přečíst další rozhovor o naší unikátní metodě seznamování? Doporučujeme podcast na Novinky.cz Po mateřských stopách Láska přes algoritmus Láska přes algoritmus. – Seznamovací agentura Date2k