Z političky dohazovačkou

Ač specializované agentury na moderní “dohazování” partnerů fungují v Česku jen posledních pár let, tomuto byznysu se u nás daří. Firma Kataríny Němcové podle jejích slov ročně vyroste o 300 procent.

Do tohoto segmentu se před rokem a půl pustila i někdejší poslankyně za Věci veřejné Kristýna Kočí, která dnes používá příjmení Mertlová po svém manželovi. Právě on ji k nové životní dráze nasměroval, poznali se totiž na seznamce.
“Sama jsem měla problém najít partnera. Když jsem to chtěla řešit, zjistila jsem, že možnosti seznámení jsou pro někoho, kdo je nějakým způsobem známý nebo si třeba z důvodu pracovního postavení nechce vystavit fotku na internet, velmi omezené. Stejný problém měla i spousta mých kamarádek a známých. Z Paříže, kde jsem nějakou dobu žila, jsem věděla, že koncept individuálního vyhledávání partnera existuje. V Česku ale tak kvalitní služba, za kterou bych byla ochotná zaplatit i vyšší obnos peněz, nebyla,” popisuje bývalá politička a majitelka seznamovací agentury Date 2K.
Sešly jsme se v restauraci na pražském Břevnově, kousek od místa, kde její firma sídlí. Působí klidně a spokojeně. Na schůzku si odběhla od čtyřměsíčního syna, kterého v blízkém parku hlídal její manžel.
“Nemyslím si, že by mi zkušenosti z politiky nějak závratně pomohly v podnikání. Jsou to dva odlišné světy. V této práci vidíte výsledky, lidé na ni reagují pozitivně, což s sebou politika nenese,” vysvětluje. Zároveň přiznává, že některé z klientů do agentury přivedla její známá tvář. “Vím, že řada lidí přišla kvůli mému osobnímu příběhu. Mohli se se mnou ztotožnit, protože jsem řešila při seznamování stejný problém jako oni. Naštěstí už to není tak časté a lidé přicházejí stále víc kvůli naší unikátní metodě.”
Ta podobně jako u Kataríny Němcové spočívá v algoritmu. Vymyslel ho její manžel, matematik, jenž se inspiroval v zahraničních, zejména amerických modelech, ale přizpůsobil ho českému prostředí. Podstatou metody Date 2K je osm úrovní párování na základě povahy, představ o ideálním protějšku, zaměstnání, koníčcích, pohledu na děti a rodinu, sociálním statusu a vzdělání, životním stylu a představě o budoucnosti.
Klienti nemusí vyplňovat žádný dotazník, údaje o nich vloží do systému konzultanti agentury. Směrodatné jsou zde tři typy dat: informace, které o sobě podá sám klient, dále pohledy kouče a psychologa.
“Vedle algoritmu pracujeme na velmi individuální bázi. Každý klient má svého kouče, který se stává jeho průvodcem při procesu seznamování. Dobře zná jeho příběh, osobnost, představy. Osobní přístup vám matematika a statistika nikdy nenahradí,” říká Mertlová.
V nabídce má dva produkty: seznámení, které vyjde na 12 900 korun, a osobní rozvoj zahrnující intenzivní práci s koučem a psychologem, přípravy na rande, definování problematických oblastí, služby stylisty, kadeřníka nebo vizážisty. Cena tohoto balíčku začíná na 18 500 korunách. Podle Mertlové si klienti z 80 procent kupují první typ služby, nicméně posléze si často dokoupí dílčí služby z druhého balíčku. V obou případech za danou částku získají roční členství, během kterého se setkají s adepty, kteří nejlépe odpovídají jejich představám.
“Počet schůzek není pevně daný, domlouváme tolik rande, kolik je potřeba. Podle našich interních statistik se klient seznámí průměrně na třetím rande. Úspěšnost je poměrně veliká, během jednoho roku najde vhodný protějšek 80 procent lidí. Těm, kterým nejsme schopni zprostředkovat žádné rande, ať už je to kvůli nerealistickým nárokům, nebo se s nimi nechce vybraný protějšek setkat, garantujeme vrácení peněz.”
Zajímá mě, zda má mezi klienty víc mužů nebo žen. Záleží na věku. Ve skupině do 40 let tvoří většinu muži, od 40 do 55 let ženy. Nad touto věkovou hranicí už je poměr vyrovnaný.
Devadesát procent z Prahy
Součástí podmínek je, nejen v Date 2K, zachování anonymity, a to jak z pozice klienta, který nesmí prozradit identitu lidí, s nimiž se setká nebo je uvidí v systému jako vhodné adepty, tak z pozice agentury. V interní databázi jsou klienti uváděni jen pod křestními jmény a přezdívkami bez jakéhokoliv spojení. Kontakty má jen kouč, který s daným klientem pracuje.
“Ani naši lidé nevědí, kdo se komu věnuje. Až poté, co systém vyhodnotí, že se k sobě daní dva jedinci hodí, sejdou se koučové a podle profilů spolu řeší, zda by si skutečně tito lidé mohli sednout. Jestliže obě strany se setkáním souhlasí, naplánujeme jim schůzku. Klienti na sebe nikdy nedostanou kontakty. To, jestli si je vymění na schůzce, záleží čistě na nich.”
Zájem o privátní seznamování Kateřinu Mertlovou překvapil. V původním byznysplánu počítala s tím, že první dva roky bude firma fungovat ve ztrátě a vyžadovat investice. “Projekt je v podstatě od začátku ziskový. Vše, co vyděláme, však investujeme do rozvoje služby, rozšiřujeme tým, upravujeme algoritmus, abychom dosahovali co nejvyšší kvality.”
Přiznává zároveň, že 90 procent jejích zákazníků pochází z Prahy. “Jsme připraveni pokrývat i další oblasti republiky, ale zájem tam zatím není vysoký. Zároveň se rozšiřuje trend, kdy členství kupují jako dárek kamarádi kamarádům nebo rodiče dětem. Nemáme s tím problém, ale vždy platí, že se obdarovaný skutečně chce seznámit. Jinak se výsledky těžko dostaví.”
Češi se podle ní podobným službám otevírají postupně. Pokud už do agentury přijdou, jsou ochotni spolupracovat. Jen malá část klientů však poté přátelům a rodině přizná, že partnera poznala na seznamce.
V budoucnu plánuje Kristýna Mertlová expanzi do zahraničí. Na rozdíl od Kataríny Němcové, která se soustřeďuje na Ameriku a Velkou Británii, by se ale ráda orientovala na trhy východní Evropy, kde vidí větší příležitosti.
Loni dokonce dostala nabídku od investora, kterou však odmítla. “Chtěl do naší firmy vložit několik milionů, protože viděl v segmentu a v nastavení služby velký potenciál. Pro nás to ale není aktuální, firmu chceme zatím budovat sami. Raději porosteme pomalu než skokově, aniž bychom byli schopni udržet kvalitu. Naším cílem není mít desetitisíce klientů, zakládáme si na individuálním přístupu.”
Nová žena pro vlastního partnera
Označení dohazovačka ani jedné z oslovených dam nevadí. Podle Mertlové je pojmenování trefné, vychází z historické zkušenosti. “Dohazovač dobře znal oba partnery a my se snažíme o totéž. Nikdy nezprostředkujeme schůzku dvojici, v níž bychom neměli prověřené oba adepty. Říkám tomu osobní headhunting. Tak jako firmy hledají co nejlepší pracovníky, my vyhledáváme správné partnery pro život,” vysvětluje.

Katarína Němcová našla pro svoji práci ještě trefnější označení − lovehunterka. Byznysem je tak pohlcená, že se mu věnuje na úkor svého osobního života. Se svým posledním partnerem se rozešla proto, že potkala ženu, která se k němu z jejího pohledu hodila víc. “Zní to šíleně, ale je to pravda. Ta žena se mi sama přihlásila do databáze. Cítila jsem to tak silně, že jsem partnerovi o svém dojmu řekla. Napřed nevěděl, o čem mluvím, ale pak se spolu sešli. A jsou spolu dosud. Jak já říkám, láska je dávání toho nejlepšího ze sebe tomu, kdo to může nejlépe přijmout. Sama ještě čekám na lepší match.”

ZDROJ: EGO! Hospodářské noviny; 24. dubna 2016
http://archiv.ihned.cz/c1-65218630-jit-stesti-naproti-byznysu-specializovanych-agentur-na-moderni-dohazovani-se-v-cesku-dari
autor: Aneta Štefánková